اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

عشق و محبت

هیچکس نـفهمیـــــد که « زلـیخـــــــا » مــَـــــــــرد بـود ..! میــــدانی چــــــــــــرا ؟؟؟ مـــــردانـــگی میــخواهـــــد مــــــــانـدَن ، پــای عشــــــقی که مـُـــدام تـو را پـــس میــــزَنــد

جستجو

موضوعات

« صبحتان‌به‌زیبایی‌جهان‌آفرینشسه چــــیز را در کودکی جا گذاشته ایم ! »

در جریان سیلی خوردن حضرت زهرا

1397/10/26

  09:41:00 ب.ظ, توسط سيد فريبا سجاديان مرزبالي  
موضوعات: بدون موضوع

در جریان سیلی خوردن حضرت زهرا

#در جریان سیلی خوردن حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ باید متذکر شد که شیخ در الاختصاص چنین نقل می کند:
از امام صادق ـ علیه السلام ـ نقل شده است که فرمودند: بعد از رحلت پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ فدک که از طرف آن حضرت به فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ اعطا شده بود توسط ابوبکر و عمر غصب شد و طی محاجه هایی که علی ـ علیه السلام ـ و فاطمه ـ سلام الله علیها ـ کردند و گواهانی که ارائه نمودند ابوبکر و عمر قبول نکردند…
تا اینکه علی ـ علیه السلام ـ به فاطمه ـ سلام الله علیها ـ فرمود: وقتی که ابوبکر تنهاست پیش او برو و بگو که تو امروز در جای پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نشستی و ادعای مقام پدرم و خلافت او را کرده ای و جای او نشسته ای؟ اگر فدک ملک تو هم بود و من از تو می خواستم که آن را به من ببخشی بر تو واجب بود که آن را به من بدهی. حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ نزد ابوبکر آمد و این مطلب را فرمود: ابوبکر گفت: راست می گویی، سپس در ورقه ای مطلبی نوشت که دال بر برگرداندن فدک به آن حضرت می نمود.
چون فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ بیرون آمد بین راه عمر را دید و عمر از آن نوشته سؤال کرد و حضرت فرمود: نوشته ای است که ابوبکر برای برگرداندن فدک برایم نوشته است. عمر گفت: آن را به من بده ولی حضرت ابا کرد و آن را نداد در این جا عمر برای گرفتن کاغذ جسارتی عظیم به حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ نمود و با قساوت قلب با پا به فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ زد و سیلی به صورت مبارک آن حضرت زد به طوری که در اثر آن گوشواره حضرت شکست و خدا می داند چه حالی پیدا کرد.(1) طبق این نقل که مورخین و علمای بعدی نیز از این منابع استفاده کرده اند اشاره به حضور هیچ یک از فرزندان حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ نشده است.
مجلسی در جای دیگر می فرماید: در موقع هجوم به خانه فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ عمر با سیلی محکمی به صورت فاطمه زد و از ضرب آن گوشواره در گوش حضرت در زیر لباسش شکست.(2) از آنجا که در قدیم خانه ها چنان وسیع نبودند و اعضای خانواده در مساحت کمتری زندگی می کردند و مخصوصاً در مواقع این چنینی قطعاً اعضای خانواده در جریان حضور داشتند و صحنه را مشاهده می کردند که در این صورت همه فرزندان آن حضرت شاهد این صحنه بودند.
عبدالزهرا مهدی کتابی در مورد هجوم به خانه فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ نوشته و اکثر اقوالی که در این باره در کتب قدیم از شیعه و سنی وارد شده آورده است و در آنجا هم ذکری از حضور امام حسن ـ علیه السلام ـ یا حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ در جریان سیلی خوردن حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ نیاورده است. و فقط به این قضیه اشاره می کند که عمر بن خطاب در موقع هجوم به خانه حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ سیلی محکمی به صورت حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ زد و ضربت سیلی آنچنان شدید بود که گوشواره در گوش حضرت شکست و به زمین افتاد و این قول را از دلائل الامامه، بحار، ارشاد القلوب، هدایة الکبری و… نقل می کند.

154766226910531449760065059926.jpg


فرم در حال بارگذاری ...